XIX Międzynarodowy
Festiwal
Zaduszki Organowe im. prof. Jana Jargonia
29 października – 9
listopada 2022
Kraków
Kalendarz wydarzeń:
29
października 2022 (sobota), godz. 19.00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO.
Jezuitów, ul. Kopernika 26
Recital inauguracyjny
Dariusz Bąkowski-Kois (Kraków)
2
listopada 2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul.
Świętego Krzyża 23
Tobias Horn
(Stuttgart/Niemcy)
3 listopada
2022 (czwartek), godz. 10.00
Akademia
Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego
w Krakowie,
ul. św. Tomasza 43, sala 404
Międzynarodowa sesja naukowa Niemiecka
organowa muzyka dawna: kompozytorskie tradycje stylistyczne i
dziedzictwo organmistrzowskie /w 300. rocznicę śmierci Johanna
Kuhnaua (1660-1722)
i Johanna Adama Reinckena (1643-1722)/
Referaty:
Tobias Horn, Johan Hermans, Henk de Vries, Marcin Szelest,
Krzysztof Urbaniak
3
listopada 2022 (czwartek), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul.
Świętego Krzyża 23
Henk de Vries
(Groningen/Holandia)
4
listopada 2022 (piątek), godz. 20.00
Bazylika
św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na
Skałce”, ul. Skałeczna 15
Marcin
Kucharczyk (Kraków)
5 listopada 2022 (sobota), godz. 19.00
Bazylika
Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Recital
laureata I nagrody VIII Ogólnopolskiego Konkursu Organowego
im. prof. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie
Bartłomiej
Maziarz (Kraków)
6 listopada 2022 (niedziela), godz. 20.00
Bazylika
św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na
Skałce”,
ul. Skałeczna 15
Krzysztof
Urbaniak (Łódź)
7 listopada 2022 (poniedziałek), godz. 19.00
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w
Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala 404
Koncert
César Franck (1822-1890) w 200. rocznicę urodzin w
wykonaniu studentów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa
Pendereckiego w Krakowie: Weronika Karolczuk, Piotr
Michalik, Mikołaj Tokarczyk, Filip Konieczny, Adam Widziński
8 listopada
2022 (wtorek), godz. 19.00
Bazylika
Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Tadeusz Barylski (Częstochowa)
9 listopada 2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Koncert finałowy
Veronika
Miecznikowska (Mannheim/Niemcy) – skrzypce
Tytus
Miecznikowski (Lugano/Szwajcaria) – wiolonczela
Marcin
Szelest (Kraków) – organy
-
Na
wszystkie wydarzenia wstęp wolny
Program
festiwalu może ulec zmianom.
Aktualne
informacje zamieszczane będą na stronie
www.krakowskieforum.pl
Organizatorzy Zaduszek
Organowych poświęconych pamięci prof. Jana Jargonia
pragną,
aby to wydarzenie muzyczne w wykonaniu wybitnych muzyków, a
wśród nich uczniów Profesora wpisywało się trwale w kalendarium
dóbr kulturalnych naszego miasta.
-
Przyświeca nam również cel
przybliżenia znakomitej postaci Profesora, Krakowianina z
wyboru, który szczególne zasługi odniósł jako wybitny wykonawca
muzyki organowej w kraju i za granicą. Bardzo ważnym nurtem Jego
dokonań było także budownictwo organowe. Jego działalność na tym
polu generalnie polepszyła stan instrumentarium na terenie
Krakowa i całej Polski. Biorąc pod uwagę miarę
i wielkość osiągnięć prof. Jana Jargonia pragniemy, aby Zaduszki
Organowe były wyrazem naszej pamięci o Nim. Składamy serdeczne
podziękowania wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili
się do realizacji naszych działań.
-
KIEROWNICTWO
ARTYSTYCZNE
FESTIWALU:
Prof.
dr hab. Mirosława Semeniuk-Podraza
Prof.
dr hab. Dariusz Bąkowski-Kois
Maciej
Szubra
Jan Jargoń
ur. 23 czerwca 1928 r., zm.
31 października 1995 r.
Studia muzyczne ukończył w
krakowskiej PWSM w roku 1956 w zakresie gry na organach
(w klasie prof. B. Rutkowskiego) oraz kompozycji (w klasie St.
Wiechowicza). Już w czasie studiów wyróżniał się swym talentem
muzycznym. W roku 1950 został laureatem I Nagrody na
Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim w Poznaniu. Koncertował w
kraju, a następnie za granicą (Austria, Bułgaria,
Czechosłowacja, Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy, ZSRR,
Szwajcaria, Węgry). Był jurorem w wielu konkursach organowych
krajowych i międzynarodowych. Dokonał licznych nagrań radiowych,
telewizyjnych i płytowych. Od roku 1956 datuje się Jego praca w
Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie zdobywał kolejno wszystkie
stopnie naukowe, uwieńczone stanowiskiem profesora zwyczajnego
w 1987 roku.
Nie sposób w kilku słowach
przedstawić całego ogromu pracy Profesora i jej efektów.
Jan Jargoń należał do czołowych polskich pedagogów. Wychował
liczną grupę organistów wirtuozów, znanych oraz cenionych w
Polsce i na świecie. Pełniąc funkcję kolejno dziekana
i prorektora, a przede wszystkim kierownika Katedry Organów
Akademii Muzycznej
w Krakowie, przyczynił się do nadania wysokiej rangi
artystycznej Uczelni oraz jej znaczenia w Europie. Swoją
działalnością koncertową propagował polską muzykę, a także
twórczość kompozytorów krakowskich. Jan Jargoń prowadził szereg
festiwali o randze międzynarodowej, a wśród nich krakowski
festiwal Dni Muzyki Organowej od roku 1966.
Godne uwagi i podziwu są
dokonania Profesora w dziedzinie budownictwa organowego, ochrony
zabytkowych organów i projektowania nowych instrumentów.
Przyczynił się do tego, iż w 1970 roku wydana została bardzo
ważna ustawa o ochronie zabytkowych organów w Polsce, dzięki
której –
z inicjatywy Profesora – w 1971 roku powstała Pracownia
Konserwacji Zabytkowych Organów przy PKZ-tach w Krakowie. Będąc
stałym jej konsultantem, przyczynił się do uratowania i
przywrócenia świetności najcenniejszym zabytkowym organom w
Polsce, m.in. w Jędrzejowie, Kazimierzu nad Wisłą, Orawce czy
Olkuszu, a także w Krakowie w kościele św. Mikołaja, Bazylice
OO. Paulinów „Na Skałce”, Bazylice Mariackiej, Bazylice OO.
Karmelitów „Na Piasku”. Był autorem wielu projektów
brzmieniowych nowych instrumentów w Akademii Muzycznej w
Krakowie, w Filharmonii Krakowskiej, w kościele OO. Salezjanów
na Dębnikach, w Arce Pana w Nowej Hucie – Bieńczycach, w
Mistrzejowicach i wielu innych. Jego działalność na tym polu
radykalnie polepszyła stan instrumentarium na terenie Krakowa i
archidiecezji krakowskiej.
Wspomnieć należy również Jego
nieustanną troskę o podniesienie poziomu wykonawstwa muzyki
liturgicznej oraz znaczenia samego organisty w kościele. Wśród
szerokiej działalności prof. Jana Jargonia nie można pominąć
Jego poważnych dokonań kompozytorskich, które wzbogaciły
współczesną polską literaturę muzyczną.
Za swą działalność i
znakomite rezultaty w obszarze pedagogiki muzycznej i polskiej
kultury został uhonorowany trzykrotnie nagrodą Ministra Kultury,
Krzyżem Kawalerskim Polonia Restituta, Nagrodą Miasta Krakowa
oraz tytułem Zasłużonego Nauczyciela.
29
października
2022 (sobota), godz. 19.00
Bazylika
Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Recital
inauguracyjny
Dariusz Bąkowski-Kois (Kraków)
Johann
Kuhnau
(1660-1722) /w
300. rocznicę śmierci/
Biblische
Sonaten: Suonata sesta in Es La Tomba di Giacob / Nagrobek
Jakuba
I. Cierpienie dzieci
Jakuba przy łożu umierającego ojca, nieco złagodzone przez
ojcowskie błogosławieństwo
II. Ich myśli o skutkach śmieci Jakuba
III. Podróż z Egiptu do Ziemi Kanaan
IV. Pogrzeb Izraela. Lament żałobników
V. Ich pocieszenie
Ferenc Liszt
(1811-1886)
Trauerode
Stanisław Moniuszko (1819-1872) /w 150.
rocznicę śmierci/
Za umarłych
César Franck
(1822-1890) /w
200.
rocznicę urodzin/
Pièces posthumes / L'Organiste II
XLIV. Offertoire H-dur FWV 24/30, CFF 95
III. Élévation A-dur FWV 24/3, CFF 93
XXXIX. Offertoire d-moll FWV 24/25, CFF 57
XLI. Sortie D-dur FWV 24/27, CFF 94
Dariusz Bąkowski-Kois – ukończył
studia
historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim (1997) oraz Akademię
Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina
(2000, dyplom z wyróżnieniem). Specjalizację w zakresie
wykonawstwa francuskiej neoromantycznej symfoniki organowej
odbył w ramach studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F.
Chopina w Warszawie pod kierunkiem kwal. II st. Magdaleny Czajki
(2002/2003). Studia podyplomowe kontynuował (2003/2004) w
Konserwatorium Wiedeńskim (obecnie: Privatuniversität Wien) w
klasie organów Thomasa Schmögnera (także na Wydziale Muzyki
Dawnej, z zakresu gry na klawesynie, klawikordzie oraz
pianoforte).
Prowadzi ożywioną działalność artystyczną
w kraju i za granicą: koncertował we Francji, Niemczech,
Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii, Norwegii, Szwecji,
Estonii, Włoszech, w Rosji, Chinach, Meksyku, a także w
Brazylii. Występował z recitalami w tak prestiżowych miejscach
jak Archikatedra św. Piotra w Kolonii, (Archi)katedra św. Piotra
w Trewirze, Bazylika Konstantyna (Aula Palatina) w Trewirze,
Katedra NMP w Antwerpii, Katedra św. Bawona w Gandawie, Katedra
św. Salwatora w Brugii, Katedra św. Marcina w Utrechcie, Grote
of Sint-Laurenskerk Rotterdam, Katedra św. Bawona w Haarlem,
Grote Kerk NMP w Bredzie, Katedra NMP w Tallinnie, Archikatedra
NMP w Moskwie czy Narodowe Centrum Sztuki (NCPA) w Pekinie. W
latach 2001-2007 ściśle współpracował z zespołem Capella
Cracoviensis, realizując w ramach licznych koncertów partie
solowe, a także organo obbligato czy basso continuo. Był jurorem
międzynarodowych konkursów organowych w Rumi i Łodzi,
Tariverdiewa w Hamburgu oraz licznych konkursów ogólnopolskich.
Od 1999 roku jest pracownikiem Katedry
Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2002 roku doktoryzował
się na Wydziale Historycznym UJ (praca doktorska z zakresu
historii mentalności szlachty polskiej początków XVIII wieku). W
2006 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego z zakresu
instrumentalistyki (praca habilitacyjna poświęcona zagadnieniom
wykonawstwa iberyjskiej muzyki organowej XVII stulecia), zaś w
roku 2013 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. W 2014 roku
ukończył na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu studia
podyplomowe Master of Business Administration – Zarządzanie
Szkołą Wyższą. W kadencji władz Uczelni 2012-2016 pełnił funkcję
Prorektora ds. dydaktyki i rozwoju kadry Akademii Muzycznej w
Krakowie, w latach 2016-2020 był Kierownikiem Katedry Organów
swej macierzystej Uczelni.
2 listopada
2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul.
Świętego Krzyża 23
Tobias Horn
(Stuttgart/Niemcy)
PROGRAM
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Komm, Gott Schöpfer,
Heiliger Geist BWV
667
(in organo pleno/con
pedale obbligato; aus der Leipziger
Originalhandschrift)
Jean Titelouze (1563-1633)
Veni Creator (4 Verseti)
Matthias Weckmann (1616-1674)
Fantasia in d
Magnificat Secundi Toni
(primus versus à 5;
secundus versus à 4 auff 2 Clavir; tertius versus à 5; quartus
versus à 6)
Johann Sebastian Bach
Fuga sopra il Magnificat BWV 733
Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621)
Fantasia cromatica SwWV 258
Vater unser im Himmelreich (4 variatie: à 4 voc.; à 4 voc. Coral in
cantu; à 4 voc. Coral in cantu colloratus; à 4 voci coral in
Basso colloratus)
Georg Böhm (1661-1733)
Vater unser im Himmelreich (à 2 Claviers et Pedal)
Johann Sebastian Bach
Fantasia super
Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651
(in organo pleno/il canto
fermo nel pedale; aus der Leipziger
Originalhandschrift)
Tobias Horn (ur. 1970) – jeden
z czołowych organistów niemieckich. Laury na najbardziej
znaczących międzynarodowych konkursach organowych otworzyły mu
drogę do światowej kariery: w 2000 roku zdobył I nagrodę w
zakresie interpretacji oraz nagrodę specjalną za najlepsze
wykonanie utworów Johanna Sebastiana Bacha na międzynarodowym
konkursie L'Europe et l'Orgue w Maastricht, Liège oraz
Aachen, oraz II nagrodę (I nie przyznano) w ramach Concours
international Suisse de l'Orgue. Regularnie występuje w
ramach najbardziej znaczących festiwali organowych – w
Norymberdze, Maastricht, Genewie, jak również wykonuje muzykę na
największych europejskich instrumentach, np. w Laurenskerk w
Rotterdamie, St. Jan w s'Hertogenbosch, w katedrach w
Strassburgu, Wiedniu, Akwizgranie, Antwerpii, Haarlem, St.
Gallen czy Bergen. Koncertuje także w Stanach Zjednoczonych.
Wśród jego
nauczycieli znajdują się największe postaci świata organowego –
prof. dr Ludger Lohmann oraz prof. dr Jon Laukvik, pod
kierunkiem których studiował w zakresie gry na ogranach i na
klawesynie w Musikhochschule w Stuttgarcie. Specjalizując się w
zakresie francuskiej barokowej oraz symfonicznej muzyce
neoromantycznej, pobierał także nauki u Jeana Boyer (w Lyonie i
Lille) oraz u Bena van Oostena (w Hadze i Rotterdamie).
Jego rozległy
repertuar zawiera większość największych utworów literatury
organowej, m.in. komplet dzieł Johanna Sebastiana Bacha,
Charlesa-Marie Widora, Louisa Vierne'a, najbardziej znaczące
kompozycje Ferenca Liszta, Maxa Regera, Marcela Dupré, ponadto
wiele utworów w zakresie literatury dawnej oraz współczesnej.
Jego nagrania dzieł romantycznych (Regera i Vierne'a) spotkały
się
z entuzjastycznymi recenzjami publikowanymi na łamach uznanych
czasopism środowiska organowego.
Tobias Horn
aktywnie występuje również w charakterze dyrygenta oraz
akompaniatora, prowadząc wielkie dzieła oratoryjne, kantaty,
opracowania mszy, jak również dzieła orkiestrowe oraz realizując
w nich partie instrumentów klawiszowych. Udziela się także jako
pedagog, prowadząc klasę organów
w Musikhochschule Stuttgart, jak również szeroko zakrojoną
również działalność dydaktyczną na gruncie muzyki kościelnej.
Jest kantorem curkułu Besigheim Kościoła
Ewangelicko-Augsburskiego.
3 listopada 2022 (czwartek), godz. 10.00
Akademia
Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św.
Tomasza 43, sala 404
Międzynarodowa sesja naukowa Niemiecka
organowa muzyka dawna: kompozytorskie tradycje stylistyczne
i dziedzictwo organmistrzowskie /w 300. rocznicę śmierci
Johanna Kuhnaua (1660-1722) i Johanna Adama Reinckena
(1643-1722)/
Referaty:
Tobias Horn, Johan Hermans, Henk de Vries, Marcin Szelest,
Krzysztof Urbaniak
PROGRAM
10.00
– otwarcie sesji
10.10 – Johan
Hermans (Hasselt/Belgia); Johann Pachelbel – a pioneer of
Bach?
10.50 – Tobias
Horn (Stuttgart/Niemcy); Between 1680 and 1730: BWV 548 and
Northern Germany. Some maybe unknown remarks on synthesis and
reusing (or recycling) in the late work
of a polyglot-thinking Master from Thuringia
11.30 – Marcin
Szelest (Kraków); Pelplińskie przekazy północnoniemieckich
fantazji chorałowych
12.10 – Henk
de Vries (Groningen/Holandia); The Dutch echo in Hamburg
12.50 –
Krzysztof Urbaniak (Łódź); XVI-wieczne wskazówki
registracyjne z kościoła NMP w Szczecinie − nowe dokumenty do
działalności organmistrza Jacoba Scherera (†1574)
3 listopada 2022 (czwartek), godz. 19.00
Kościół
Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Henk de Vries
(Groningen/Holandia)
PROGRAM
Heinrich Scheidemann (ca. 1595-1663)
Benedicam Domino (intawolacja
motetu H. Praetoriusa)
Kyrie ultima (3 wersety)
Samuel Scheidt (1587-1654)
Warum betrubst du dich mein Herz SSWV 106 (5 wariacji)
Johann
Sebastian Bach
(1685-1750)
III
Partita
na skrzypce solo BWV 1006 (opr. na ped. solo G.H. Wagner)
V. Bourrée
Jacob Praetorius (1586-1651)
Magnificat primi toni (2 wersety)
Jan
Pieterszoon
Sweelinck
(1561-1621)
Echo-fantasia in a (eolska) SwWV 275
Anonymus (prawd. Thomas
Preston, †1563)
Upon La Mi Re
Henk
de
Vries
(*1979)
Improwizacja La Mi Re
Georg
Böhm
(1661-1733)
Vater
unser
im Himmelreich
Praeludium
in
d
Henk de
Vries
(ur. 1979) – ukończył Konserwatorium w
Groningen, gdzie studiował grę na organach pod kierunkiem
Johana Beeftinka oraz Theo Jellemy. Równocześnie w Królewskim
Konserwatorium w Hadze studiował muzykę kościelną,
improwizację współczesną, grę na klawesynie, fortepianie,
basso continuo oraz dyrygenturę chóralną. W Hadze grę na
organach studiował w klasach Theo Jellemy i Josa van der
Kooy'a; z kolei w Wyższej Szkole Muzycznej w Hamburgu jego
nauczycielem był prof. Wolfgang Zerer. Brał także udział w
licznych kursach mistrzowskich w wielu krajach europejskich.
Jest organistą
tytularnym w kościele św. Piotra w Zuidbroek, gdzie gra na
znakomitym instrumencie Schnitgera/Freytaga z 1795 roku, a także
organistą kościoła św. Jakuba w Zeerijp mieszczącego zabytkowy
średniotonowy instrument wybudowany w 1651 roku. Grywa także
regularnie na słynnym instrumencie Schnitgera z 1692 roku
znajdującym się w Sint-Maartenskathedraal w Groningen.
Henk de Vries
działa aktywnie jako ekspert budownictwa organowego, nadzoruje
restauracje zabytkowych instrumentów, jest członkiem
Holenderskiej Gildii Organmistrzowskiej. W roku 2014 został
powołany na stanowisko kuratora organów w Martinikerk w
Groningen; ostatnio zajmował się renowacją słynnych organów
Hinsza (1733/1734) w Leens.
Jest jurorem
krajowych i międzynarodowych konkursów, koncertuje w ramach
licznych międzynarodowych festiwali organowych.
4
listopada 2022 (piątek), godz. 20.00
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława
Biskupa OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15
Recital laureata I nagrody XI Międzynarodowego Konkursu
im. J. P. Sweelincka w Gdańsku (2021)
PROGRAM
Dieterich Buxtehude
(1637-1707)
Toccata in F BuxWV 156
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Onter een linde groen SwWV 325
Matthias Weckmann (1617-1674)
Magnificat Secundi Toni
Primus Versus – a 5 [pedaliter]
Secundus Versus – a 4, Auff 2 Clavir [pedaliter]
Tertius Versus – a 5
Quartus Versus – a 6
Nicolaus Bruhns (1665-1697)
Praeludium in G
Heinrich Scheidemann (1595-1663)
Dic nobis Maria
Samuel Scheidt (1587-1654)
Echo ad mauale duplex forte&lene SSWV
128
Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium in g BuxWV 148
Marcin Kucharczyk jest absolwentem Akademii Muzycznej
im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie organów prof.
dr. hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois (2022, dyplom z
wyróżnieniem). W 2021 w ramach programu Erasmus+ studiował także
w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu pod kierunkiem
prof. Wolfganga Zerera i prof. Matthiasa Neumanna (organy) oraz
prof. Menno van Delfta (klawesyn i klawikord).
W 2014 ukończył z wyróżnieniem Diecezjalne Studium
Organistowskie w Tarnowie, a w 2017 - Ogólnokształcącą Szkołę
Muzyczną II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Tarnowie w klasie
organów mgr. Wiesława Kaczora (dyplom z wyróżnieniem). Od 2015
współpracuje z Dziewczęcym Chórem Katedralnym Puellae Orantes. W
okresie 2012-2019 był organistą w parafii św. Katarzyny w Turzy.
Jego dokonania artystyczne były nagradzane stypendiami, m. in.
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska (2022)
Marszałka Województwa Małopolskiego (2020, 2019) oraz Prezydenta
Miasta Tarnowa (2017, 2016). Brał udział w licznych kursach
mistrzowskich prowadzonych przez światowej sławy organistów,
takich jak Jörg Andreas Bötticher, Olivier Penin, Tobias Horn,
Jos van der Kooy, Thomas Lennartz, Sven-Ingvard Mikkelsen,
Ingace Michiels, Ines Maidre, Martin Bambauer.
Jest zdobywcą I miejsca na XI Międzynarodowym Konkursie
Organowym im. J. P. Sweelincka w Gdańsku (2021), a także
laureatem I nagrody w konkursie organowym w ramach XXXII
Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumi (2020), jak
również I nagrody w VII Ogólnopolskim Konkursie Organowym im.
Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2019), III nagrody podczas
VI Akademickiego Konkursu Organowego Romuald Sroczyński in
memoriam w Poznaniu (2018) oraz finalistą VII Międzynarodowego
Konkursu Organowego w Dudelange (Luksemburg, 2019).
Koncertował w ramach licznych festiwali w kraju i za
granicą, m. in. w Niemczech, Holandii, Estonii,
Luksemburgu, na Węgrzech, w tym w tak prestiżowych miejscach jak
Katedra ewangelicka NMP w Tallinie, De Duif w Amsterdamie,
Bazylika Mariacka w Krakowie, Bazylika Jasnogórska, Bazylika
Farna w Poznaniu, Archikatedra we Wrocławiu, Archikatedra w
Przemyślu, czy Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku.
5
listopada 2022 (sobota), godz. 19.00
Bazylika
Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26
Recital
laureata I nagrody VIII Ogólnopolskiego Konkursu Organowego
im. prof. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie
Bartłomiej
Maziarz
(Kraków)
PROGRAM
Charles Tournemire (1870-1939)
Symphonie
Sacrée op. 71
Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)
XVIII Sonata A-dur op. 188
I. Phantasie. Grave
II. Capriccio. Agitato
III. Idylle. Andantino pastorale
IV. Finale. Con moto
Bartłomiej
Maziarz – jest
studentem roku dyplomowego studiów magisterskich Akademii
Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie
organów prof. dr. hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois.
W 2018 roku ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. A.
Malawskiego w Przemyślu w klasie organów
dr. Daniela Prajznera. W okresie 2016-2018 był organistą
Konkatedry Stanisława BM w Lubaczowie.
W 2021 roku został
laureatem I nagrody VIII Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im.
prof. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Regularnie występuje
jako solista w ramach liczących się festiwali organowych.
Uczestniczył w
licznych kursach mistrzowskich, które prowadzili światowej sławy
organiści, jak Olivier Penin, Martin Bambauer, Monica Melcova,
Matteo Imbruno.
6
listopada 2022 (niedziela), godz. 20.00
Bazylika
św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów „Na
Skałce”,
ul. Skałeczna 15
Krzysztof
Urbaniak (Łódź)
PROGRAM
Johann Sebasian Bach
(1685-1750)
Ricercar
à
3 BWV 1079/I (Musikalisches
Opfer)
Johann
Adam Reincken (1643-1722)
Toccata
in
G
Johann
Sebastian Bach
Passacaglia
c-moll
BWV 582
Wo
Gott der Herr nicht bei uns hält
BWV 1128
Franz
Danksagmüller
(*1969)
Cantio
imitatione Tremula Organi
Felix
Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Allegro
[Chorał
i Fuga] d-moll
Krzysztof
Urbaniak – jest
absolwentem uczelni muzycznych w Warszawie (studia magisterskie)
i Stuttgarcie (KA oraz Konzertexamen) w klasach organów i
klawesynu Józefa Serafina, Leszka Kędrackiego, Ludgera Lohmanna
i Jörga Halubka. W Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta
Bacewiczów w Łodzi pracuje na stanowisku profesora w klasie
organów. Pracuje ponadto w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w
Krakowie. Jako wykładowca prowadził kursy mistrzowskie, m.in. na
zaproszenie uczelni muzycznych w Helsinkach, Lubece i
Budapeszcie. Zdobył
liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, były
to między innymi: I nagroda –
Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Arpa Schnitgera (Brema,
2010),
I nagroda –
Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Willema Hermansa (Pistoia,
2009), II nagroda –
Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Franza Schmidta (Kitzbühel,
2006), II nagroda –
Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Petra Ebena (Opava, 2004), I
nagroda – V Konkurs Polskiej Muzyki Organowej (Legnica, 2002). Juror
międzynarodowych konkursów organowych, m.in. Internationaler
Gottfried-Silbermann-Wettbewerb – 2017, International Schnitger
Organ Competition – 2015 i 2019, Internationaler
Buxtehude-Orgelwettbewerb 2022. Koncertuje na całym świecie,
wykonując co roku kilkadziesiąt solowych recitali. Ma na swoim
koncie publikacje sześciu solowych płyt CD dla wydawnictw
polskich, niemieckich
i niderlandzkich, a jego nagrania nominowane były m.in. do Preis der Deutschen
Schallplattenkritik.
W latach 2013-2016 pełnił funkcję artysty w rezydencji
Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.
W latach 2013-2016 pełnił funkcję
rzeczoznawcy do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie
Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej, a w
kadencji 2021-2024 pełni podobną funkcję przy Ministerstwie
Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Rzeczpospolitej
Polskiej. Autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu wykonawstwa
muzyki organowej oraz organologii. Jest ponadto dyrektorem
artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i
Kameralnej w Pasłęku, Międzynarodowych Dni Muzyki Organowej w
Olkuszu oraz kuratorem organów Filharmonii Łódzkiej im. Artura
Rubinsteina.
7
listopada 2022 (poniedziałek), godz. 19.00
Akademia Muzyczna im.
Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, sala
404
Koncert
César Franck (1822-1890) w 200. rocznicę urodzin w
wykonaniu studentów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa
Pendereckiego w Krakowie
Weronika
Karolczuk, Piotr Michalik, Mikołaj Tokarczyk, Filip Konieczny,
Adam Widziński
PROGRAM
César
Franck
(1822-1890)
Pièce héroȉque FWV 37, CFF 104
Weronika Karolczuk
Chorał h-moll FWV 39, CFF 106
Piotr Michalik
Pastorale op. 19, FWV 31, CFF 99
Mikołaj Tokarczyk
Prière op. 20, FWV 32, CFF 100
Filip Konieczny
Final op. 21, FWV 33, CFF 101
Adam Widziński
Weronika
Karolczuk
– ur. w 2001 roku w Krakowie, w 2020
roku ukończyła PSM II st. w Ełku w
klasie organów mgr Ewy Wołczek (dyplom z wyróżnieniem).
Otrzymała wyróżnienie na XIII
oraz XIV Białostockim Festiwalu Młodych Organistów. W 2016 roku,
jako członek Ełckiej
Orkiestry Kameralnej, brała udział w wykonaniu Oratorio de
Noël C. Saint-Saënsa,
wykonując partię organów. Uczestniczyła w kursach interpretacji
oraz improwizacji
organowej prowadzonych przez pedagogów, m.in. takich jak Karol
Mossakowski, Filip
Presseisen, Józef Serafin, Adam Tański. Obecnie jest studentką
studiów licencjackich w
Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w
klasie organów prof. dr. hab.
Wacława Golonki.
Piotr Michalik –
organista, student Akademii Muzycznej im. Krzysztofa
Pendereckiego w Krakowie w klasie organów prof. dr. hab. Marcina
Szelesta. W 2018 roku ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II
stopnia im. F. Chopina w Nowym Sączu w kl. organów mgr. Kamila
Madonia (dyplom z wyróżnieniem), a w 2021 roku ukończył studia
licencjackie na Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa organów
prof. dr. hab. Marcina Szelesta). Studiował również w klasie
prof. Wolfganga Zerera oraz prof. Matthiasa Neumanna w
Hochschule für Musik und Theater Hamburg (Niemcy) w ramach
programu Erasmus+ (2021/22).
Brał
udział w wielu konkursach organowych, zdobył m.in. III miejsce w
VII Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława
Rutkowskiego (Kraków, 2019), wyróżnienie za najlepiej wykonany
utwór J.S. Bacha na V Festiwalu Organistów Diecezji Tarnowskiej
Cantantibus Organis Tarnów-Tuchów 2017. Uczestniczył w
licznych kursach mistrzowskich, które prowadzili światowej sławy
organiści, m.in. Jörg-Hannes Hahn, Tobias Horn, Olivier Penin,
Monica Melcova.
Jest
również organistą w kościele Świętego Krzyża w Krakowie, gdzie
gra na odrestaurowanym instrumencie z 1704 roku.
Mikołaj
Tokarczyk – urodził się w 2002 roku, z
pochodzenia szczawniczanin. Swoją muzyczną pasję rozwija od 4
roku życia rozwija, ucząc się gry na fortepianie, waltorni i
organach. I stopień szkoły muzycznej ukończył w klasie
fortepianu Ewy Zachwiei w Szczawnicy, w 2020 roku ukończył
Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina
w Krakowie w klasie organów dr. hab. Arkadiusza Bialica (dyplom
z wyróżnieniem). Od 2020 roku jest studentem Akademii Muzycznej
im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, nieprzerwanie
kontynuując swój rozwój w klasie organów dr. hab. Arkadiusza
Bialica, prof. AMKP.
Uczestniczył
w
kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez prof. dr. hab.
Dariusza Bąkowskiego-Kois, prof. Markusa Eichenlauba czy dr.
Filipa Presseisena. W 2019 roku koncertował we francuskich
miastach Dieppe, Saint-Riquier oraz Eu. W kręgu jego
zainteresowań leży historia i budowa instrumentów klawiszowych,
a także improwizacja i kompozycja.
Filip
Konieczny (ur. 1999) – laureat II miejsca w VIII
Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w
Krakowie (2021), zdobywca wyróżnienia na VII Ogólnopolskim
Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie
(2019) oraz laureat III nagrody na XII Ogólnopolskim Konkursie
Organowym, który odbył się w ramach XIII Festiwalu Muzyki
Organowej i Kameralnej Per Artem ad Astra w
Krasnobrodzie (2019). Koncertował w Krasnobrodzie oraz w Soli, a
także w Krakowie w ramach Wakacyjnych Koncertów u Świętego
Marcina oraz na Koncertach Wielkopostnych. Stale nabiera nowego
doświadczenia, biorąc udział w
realizacji licznych koncertów i nagrań. Obecnie studiuje w
Akademii Muzycznej im. Krzysztofa
Pendereckiego w Krakowie w klasie organów prof. dr. hab.
Andrzeja Białki.
Adam
Widziński – jest studentem drugiego roku studiów
licencjackich Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w
Krakowie w klasie organów prof. dr. hab. Andrzeja Białki.
Ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną I i II st. im. Tadeusza
Szeligowskiego w Lublinie w klasie organów dr hab. Jadwigi
Kowalskiej oraz w klasie fortepianu mgr Marty Zwolak. Jest
zdobywcą I miejsca w konkursie organowym w ramach XV
Białostockiego Festiwalu Młodych Organistów oraz laureatem II
nagrody w XI Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Krasnobrodzie.
Otrzymał wyróżnienie w V Ogólnopolskim Konkursie Organowym im.
Mariana Sawy. Współpracował z Archidiecezjalnym Chórem
Chłopięco-Męskim Pueri Cantores Lublinenses.
8 listopada 2022 (wtorek), godz.
19.00
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO.
Jezuitów, ul. Kopernika 26
Tadeusz Barylski (Częstochowa)
PROGRAM
César
Franck
(1822-1890)
Fantazja
A-dur
FWV 35, CFF 102
Tadeusz
Machl
(1922-2003)
15
Poematów
Różańcowych
I. Zwiastowanie Najświętszej Maryji Panny
II. Nawiedzenie
XV. Ukoronowanie Najświętszej Maryji Panny
Maurice
Duruflé
(1902-1986)
Suita
op.
5
I. Prélude
II. Sicilienne
III. Toccata
Tadeusz
Barylski
(*1989)
Trzy
improwizacje
In memoriam na tematy gregoriańskie
I. Introit: Requiem Aeternam
II. Salve Regina
III. In paradisum
Tadeusz Barylski – to pochodzący z
Częstochowy organista, pianista i pedagog. Edukację
muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat w Zespole Szkół Muzycznych im.
Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie. Z wyróżnieniem
ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof.
Mirosławy Semeniuk-Podrazy i dr. Daniela Prajznera oraz Akademię
Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie
fortepianu prof. Hanny Kryjak oraz dr. Huberta Salwarowskiego.
Warsztat doskonalił podczas mistrzowskich kursów organowych i
fortepianowych pod kierunkiem wybitnych profesorów z Europy i
USA. Wciąż rozwija swoje umiejętności gry na organach. Obecnie
kształci się na studiach podyplomowych pod kierunkiem prof.
Juliana Gembalskiego w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego
w Katowicach, gdzie pracuje nad sztuką improwizacji organowej.
Jest założycielem i
prezesem Stowarzyszenia Fiori Musicali, promującego
muzykę klasyczną
i młodych wyróżniających się wykonawców. Wraz ze stowarzyszeniem
organizuje cykliczne
koncerty muzyki organowej w Koniecpolu, na Jasnej Górze oraz w
małych miejscowościach Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Jego
aktywna działalność koncertowa obejmuje zarówno recitale
organowe, jak i występy z licznymi solistami, chórami,
orkiestrami i zespołami kameralnymi. Jest tegorocznym
Stypendystą Prezydenta Miasta Częstochowy dla uzdolnionych
artystycznie, które w przeszłości odbierał już trzykrotnie. W
swoim dorobku ma dwie płyty organowe, zawierające repertuar od
Jana Sebastiana Bacha po muzykę XX wieku, nagrane w najbardziej
znanych sanktuariach maryjnych na terenie Polski: w Krzeszowie i
na Jasnej Górze. Zawodowo pełni funkcję organisty i chórmistrza
w Sanktuarium św. Antoniego w Dąbrowie Górniczej oraz prowadzi
klasę fortepianu w Zespole Szkół Muzycznych im. Feliksa
Rybickiego w Tychach.
9 listopada 2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Koncert finałowy
Veronika
Miecznikowska
(Mannheim/Niemcy) – skrzypce
Tytus
Miecznikowski
(Lugano/Szwajcaria) – wiolonczela
Marcin
Szelest (Kraków) – organy
PROGRAM
Johann Adam Reincken (1643-1722)
Praeludium in G
Holländische Nachtigall
Toccata in g
Zoltán
Kodály
(1882-1967)
Duet
d-moll
na skrzypce i wiolonczelę op. 7
I. Allegro serioso, non troppo
II. Adagio. Andante
III. Maestoso e largamente, ma non troppo lento. Presto
Johann Kuhnau (1660-1722)
Praeludium in G
Praeludium in d (Neuer
Clavier Übung Andrer Theil, Lipsk 1695)
Sonata aus dem B (Neuer
Clavier Übung Andrer Theil, Lipsk 1695)
Praeludium alla breve
Veronika Miecznikowska – urodziła się
w 2000 roku w Bazylei. Pierwsze lekcje skrzypiec pobierała w
wieku pięciu lat u Anny Paraschiv w Turynie. W 2007 roku została
uczennicą Anny Modesti w Konserwatorium Szwajcarii Włoskiej w
Lugano, zaś w roku 2014 została koncertmistrzem Orkiestry
Młodzieżowej Szwajcarii Włoskiej (Orchestra Giovanile della
Svizzera Italiana). Rok później rozpoczęła dodatkowe lekcje u
włoskiego artysty i pedagoga Marco Rizzi w konserwatorium w
Mannheim. Od 2019 roku kontynuuje studia u Marco Rizzi w
Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych w Mannheim.
Wygrywała
nagrody na wielu narodowych i międzynarodowych konkursach,
między innymi konkursie Premio Crescendo we Florencji
(pierwsza nagroda w r2013 r.) i Szwajcarskim Konkursie
Młodzieżowym (pierwsze nagrody w
2014 i 2016 r.). Występuje również w różnych formacjach
zespołów kameralnych od duetu po oktet, między innymi z
kwartetem Consonante, w Szwajcarii, we Włoszech i w
Niemczech. Jako solistka zaprezentowała swój pierwszy recital w
Castello Sforzesco w Mediolanie w 2015 roku, a w 2016 roku
wykonała premierę Suity na skrzypce i orkiestrę Fabia Arnaboldi
w Kislowodsku z Orkiestrą filharmoniczną północnego Kaukazu i
dyrygentem Piotrem Nikiforowem. W czerwcu 2021 roku wystąpiła z
Orkiestrą Włoskiej Szwajcarii oraz w listopadzie 2021 roku z
Orkiestrą Kameralną Elektoratu Palatynatu (Kurpfälzisches
Kammerorchester) na gali poświęconej W.A. Mozartowi, gdzie za
wykonanie koncertu skrzypcowego otrzymała Mozart Preis.
W czerwcu 2022 roku uzyskała II nagrodę na Konkursie
Interpretacji Muzycznej w Lozannie. Gra na skrzypcach
przypisywanych Michaelowi Platnerowi, które są jej wypożyczone
przez Panią Melanie Magnani.
Tytus Miecznikowski – urodzony w rodzinie znanych krakowskich artystów
plastyków, w wieku 6 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach. Jako
solista i kameralista występuje od 8 roku życia. W 1976 roku,
jako uczeń Czesławy Klimczyk, został laureatem I nagrody
Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. H. Wieniawskiego
w Lublinie, w 1978 roku – zwycięzcą Concerto Competition w
Interlochen (Stany Zjednoczone). W 1980 roku zaczął grać na
wiolonczeli pod kierunkiem Krzysztofa Okonia i dwa lata później
zdobył I nagrodę z wyróżnieniem na Ogólnopolskich
Przesłuchaniach Wiolonczelistów. Następnie ukończył studia u
Miklosa Perenyi na Akademii Muzycznej Ferenca Liszta w
Budapeszcie i później w konserwatorium w Bernie u Waltera
Grimmera i Johannesa Bühlera. W 1986 roku otrzymał nagrodę m.
Krakowa w dziedzinie muzyki.
W latach 1988-1990 wiele podróżował jako
wiolonczelista-solista niemieckiej orkiestry kameralnej we
Frankfurcie nad Menem, wykonując repertuar tradycyjny i
nowoczesny w licznych domach koncertowych Europy: w ramach
jednego tournée prezentował m.in. premierę Notturno na wiolonczelę
i orkiestrę Helmuta Lachenmanna (Frankfurt, Monachium a także
Moskwa, Leningrad, Ryga, Wilno). Wykonywał również premiery
zadedykowanych mu kompozycji Concerto per Archi II
oraz Ornifania
Zbigniewa Bujarskiego. Występował w ramach niemieckiego programu
ministerialnego „Muzyka Współczesna RFN
w Rosji”, na Warszawskiej
Jesieni, na festiwalu „Polska Kultura” organizowanym przez
rząd Badenii-Wirtembergii, na festiwalach na zamku królewskim w
Gödöllö oraz w Keszthely na Wegrzech, na Międzynarodowym
Festiwalu Sztuk w St. Gallen, w „Ledra Soloists” na Cyprze i na „Longlake Festival” w Lugano. Nagrywał
również dla rozgłośni radiowych DRS, Südwestfunk oraz Magyar
Radio. Od wielu lat regularnie grywa dla stowarzyszenia „frisch gestrichen” w Bazylei. W tych ramach zagrał m.in. premiery Belenos (kompozycja:
Martin Metzger, fotografia: Beat Ernst, 2009), A stone in my shoe (Art
Clay, 2009), sonaty na wiolonczelę i fortepian (Beat Schönegg,
2012), Konzert für zwei
Violoncelli und eine Bratsche (Beat Schönegg, 2013) i Saitentänze (Martin
Metzger, 2013), Largo
na altówkę i dwie wiolonczele Zbigniewa Bujarskiego (2013,
premiera szwajcarska) oraz Histoire na na
wiolonczelę i fortepian (Artemis Aifotiti, 2015).
W 1994 roku nagrał na płyty m.in. suity
wiolonczelowe J.S. Bacha, ponownie edytowane w roku 2010 wraz z
nagraniem sonat gambowych J.S. Bacha (z Martą Gulyas) i
nagraniem muzyki kameralnej XX wieku. W 2014 roku ukazała się,
nagrana w duecie z Hansheinzem Schneebergerem, płyta CD+DVD z
sonatą M. Ravela i sonatiną A. Honeggera na skrzypce i
wiolonczelę.
Marcin Szelest – ukończył studia w Akademii
Muzycznej w Krakowie oraz w The Boston Conservatory. Jest
laureatem I nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Organowym
im. J. P. Sweelincka w Gdańsku. Występuje jako solista i
kameralista, w tym z licznymi zespołami instrumentów
historycznych (m.in. Concerto Palatino, The Bach Ensemble, Vasa
Consort, Weser Renaissance Bremen, Wrocławska Orkiestra
Barokowa). Nagrywał dla wytwórni Accent, CD Accord, Claves, cpo,
Motette i Musicon.
Marcin Szelest jest
profesorem organów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi też
kursy mistrzowskie w ramach Europäisches Hanse-Ensemble w Lubece
oraz Varmia Musica Academia
w Lidzbarku Warmińskim. Jego praca habilitacyjna Przemiany
stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII
stulecia (2007) została wyróżniona nagrodą Prezesa Rady
Ministrów. Opublikował m.in. edycje dzieł wszystkich Stanisława
Sylwestra Szarzyńskiego (2015) i Adama Jarzębskiego (2021) oraz
tabulatur braniewsko-oliwskich (2021). Jest również członkiem
Rady Naukowej serii wydawniczej „Fontes Musicae in Polonia” oraz
dyrektorem artystycznym Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej.